Beste burgemeesters, wethouders, raadsleden en beleidsambtenaren,
Op dit moment kent Nederland meer dan 100 kinderburgemeesters. Hoog tijd om te leren van de ervaringen van gemeenten met een kinderburgemeester en de opgedane lessen breed te delen. Daarom nemen we u graag mee in de nieuwste ontwikkelingen rond kinderparticipatie, het leren participeren in onze democratische samenleving. We doen het samen!
- Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
- Vereniging van Nederlandse Gemeenten
- Nederlands Genootschap van Burgemeesters
- Wethoudersvereniging
- Vereniging voor Nederlandse Raadsleden
- Vereniging van Griffiers
- GGD GHOR Nederland
- Actiz Jeugd
- PO Raad
- Ingrado
- Sam&
- Eigenkracht Centrale
- Johannes Wier Stichting
- Jantje Beton
- Stichting het Gehandicapte Kind
- Stichting Madurodam Kinderfonds
- Toekomststoel
- De Kidsreporters
- Politieacademie
- Rookvrije Generatie
- CFC Unicef
- Kinderechtencollectief
- Kindvriendelijk.NU
- Sterke Yerke
- Nederlands Jeugdinstituut
Het NGKb werkt samen met organisaties die ook voor kinderen bereikbaar zijn om advies of hulp te vragen. Deze partners worden vermeld in het Werkboek van Kinderburgemeesters en Kindergemeenteraad.
Waarom een kinderburgemeester
Participatie is een belangrijk onderdeel van de ontwikkeling van een kind. Naar elkaar luisteren, begrijpen wat er speelt, het vormen van een eigen mening, daarover praten en samen tot een beslissing komen is een fundament voor de democratie.
Omdat kinderen geen stemrecht hebben worden ze niet gehoord in democratische beslissingen die hun raken. Het kinderburgemeesterschap, al of niet met de ondersteunende kindergemeenteraad, maakt het voor kinderen mogelijk om zich al eerder te laten horen en te ervaren wat participatie inhoudt (in het gezin, de school, de wijk en de maatschappij). De vertegenwoordiger(s) hebben een voorbeeldfunctie.
Leren door te ervaren vraagt een paradigmashift, een vernieuwende insteek van kinderparticipatie: van informeren over rechten en plichten naar oefenen in het vormen en uitspreken van je eigen mening, luisteren naar anderen, serieus nemen van de ideeën van anderen, deze tegen je eigen ideeën afwegen, samen beslissingen nemen, plannen maken en deze met hulp van volwassenen realiseren. Daarmee investeren we niet alleen in de kinderen van nu, maar ook in de opvoeders van de toekomst.
Als u deze rechten daadwerkelijk wilt naleven dan vraagt dit een paradigmashift, een verschuiving in denken en daarmee een vernieuwende insteek van kinderparticipatie: van informeren over rechten en plichten, naar het als kind leren aangeven en formuleren wat je nodig hebt om veilig en gezond op te groeien.
Kunnen vertellen over je leven en je leefomgeving, en beseffen dat je er nooit alleen voor staat, is de basis voor participeren en het fundament voor de samenleving.
“De rechten van het kind eisen een nieuwe ethiek die de gezonde ontwikkeling van elk kind als mens en burger vooropstelt.”
Jan Willems, oud-hoogleraar Rechten van het kind